back to top
Friday, Decembar 5, 2025

Ivanka Stojnić: Reciklabilnost ambalaže strateški prioritet za Nestlé

Ambalaža

Kompanija Nestle već godinama sprovodi brojne aktivnosti usmerene na smanjenje uticaja ambalaže na životnu sredinu i unapređenje cirkularne ekonomije. U intervjuu za Ambipak.rs, Ivanka Stojnić, menadžer za održivi razvoj za tržište Južne i Istočne Evrope u kompaniji Nestlé,  govori o inovacijama, izazovima i planovima Nestlé kompanije na putu ka ambalaži budućnosti.

Koji su ključni prioriteti Nestlé kompanije kada je reč o ambalaži i smanjenju njenog uticaja na životnu sredinu?

Naša ambicija je da ni jedna naša ambalaža ne završi na otpadu ili deponiji i ovoj temi pristupamo strateški. Proaktivno se bavimo izazovima upravljanja ambalažnim otpadom tako što smanjujemo nepotrebnu ambalažu, dizajniramo bolja rešenja, finansiramo sisteme za prikupljanje i zalažemo se za bolje regulative, sve u cilju uspostavljanja cirkularne ekonomije za ambalažne materijale. Na primer, Nestlé na globalnom nivou sarađuje sa kompanijom IBM Research, a ta saradnja nedavno je dovela do razvoja alata zasnovanog na veštačkoj inteligenciji koji pomaže u pronalaženju inovativnih materijala za ambalažu. Naravno, u našim kancelarijama i fabrikama razdvajamo otpad i edukujemo zaposlene o važnosti adekvatnog odlaganja i reciklaže.

86,8% Nestlé ambalaže širom sveta napravljeno JE TAKO dA može da se reciklira

Ivanka Stojić  intervju_reciklaža ambalaže
Ivanka Stojnić Foto: Nestle

Nestlé je među prvima najavio prelazak na potpuno reciklabilnu ambalažu. Na kom je nivou realizacija tog cilja danas i koji su najveći izazovi?

Tako je, reciklabilnost ambalaže je jedan od naših strateških prioriteta. Trenutno je 86,8% naše ambalaže širom sveta napravljeno tako da može da se reciklira, a planiramo da do kraja godine taj procenat dostigne 95%. Takođe, smanjili smo upotrebu plastične ambalaže, uključujući i primarnu plastiku, za 21% u odnosu na 2018. godinu. Naši istraživačko-razvojni centri, zajedno sa lokalnim timovima, već rade na cilju da do 2030. sva naša ambalaža bude u potpunosti reciklabilna i u skladu sa ciljevima koje sprovodimo kako globalno, tako i lokalno, uključujući i Srbiju. Ipak, uprkos napretku koji smo kao kompanija ostvarili u prethodnim godinama kada je naša ambalaža u pitanju, svesni smo da je dug put i dalje pred nama, naročito u svetlu predstojeće PPWR regulative, ali i da jedna kompanija ne može da promeni čitav sistem. Zato je međusektorska saradnja u ovoj oblasti ključna.

Kako se globalna strategija održivog razvoja i cirkularne ekonomije prenosi i sprovodi u Srbiji? Koje konkretne aktivnosti ili projekti u Srbiji su usmereni na unapređenje održivosti ambalaže i smanjenje otpada?

Naša fabrika u Surčinu je zaista dobar primer jer radi po principu Zero Waste to Landfill još od 2019. godine — sav otpad se odvaja na izvoru i reciklira, ponovo koristi ili se konvertuje za proizvodnju energije, tako da nijedan gram ne završi na deponiji. Sve što nastane kao nusproizvod, bilo da je organski, ambalažni ili industrijski otpad, prolazi proces reciklaže kod našeg operatera ili se koristi za proizvodnju organskog đubriva ili biogoriva, dok je jedan od naših partnera od ostataka folija izradio ekoizolacione ploče.

U Surčinu se sav otpad odvaja na izvoru i reciklira ili konvertuje za proizvodnju energije

Koliko su lokalni sistemi upravljanja ambalažnim otpadom spremni da podrže cirkularnu ekonomiju – i da li Nestlé u Srbiji sarađuje sa reciklažnim partnerima, institucijama ili organizacijama u tom procesu?

Infrastruktura za sortiranje i reciklažu otpada u Srbiji nije dovoljno razvijena, a kao najveći izazov vidimo aktuelni model naplate zbrinjavanja otpada po kvadratnom metru, umesto po kilogramu, jer ne podstiče kompanije na smanjenje količine otpada. Zbog toga aktivno sarađujemo sa državom i privrednim sektorom kroz savete i radne grupe pri ministarstvima, kako bismo zajednički oblikovali regulatorni okvir koji podstiče održive poslovne modele i omogućava sistemske promene. To je posebno važno jer će u skorijoj budućnosti određene EU regulative, poput Direktive o ambalaži i ambalažnom otpadu (PPWR), dodatno urediti ovu oblast i uticati na poslovanje kompanija izvan EU, uključujući i naše poslovanje u Srbiji.   

Kako sarađujete sa domaćim dobavljačima ambalaže u pogledu inovacija, reciklabilnosti i smanjenja ugljeničnog otiska?

U Srbiji aktivno sarađujemo sa domaćim dobavljačima ambalaže kako bismo zajedno razvijali inovativna i održiva rešenja, povećavali reciklabilnost pakovanja i smanjili ugljenični otisak. Na primer, sa našim partnerom Tipoplastika radili smo na izmeni pakovanja sa višeslojnog laminata na laminat dizajniran za reciklažu, što omogućava lakše odvajanje materijala. Ovakvi projekti uključuju detaljne analize, test faze i kontinuiranu saradnju između naših timova i dobavljača, kako bismo osigurali da nova ambalaža bude funkcionalna, ekološki odgovorna i u skladu sa Nestlé standardima.

Da li planirate uvođenje novih, lokalno prilagođenih rešenja – poput ambalaže sa manjim udelom plastike ili korišćenja recikliranog materijala proizvedenog u Srbiji?

Projekti izmene pakovanja su višegodišnji poduhvati koji uključuju saradnju kolega iz različitih sektora, detaljne analize i brojne test faze, koje nisu uvek uspešne. Važno je imati to na umu, jer upravo zbog toga trud koji kompanije ulažu u prelazak na reciklabilna pakovanja ima dodatnu težinu. Naši timovi u fabrici u Surčinu već godinama rade na unapređenju ambalaže proizvoda, što pokazuje posvećenost i kontinuirani rad na održivosti. Što se tiče domaćeg C brenda, svi proizvodi u okviru dehidrisanog portfolia su sa strukturom laminata dizajniranog za reciklažu. Projekti iz prethodnih godina, poput smanjenja ambalaže naših C supa za 1cm, pokazali su nam da uvek postoji prostor za unapređenje i smanjenje otpada.


Izvor: Ambipak

Najnoviji članci