Ambalaža za slepe i slabovide osobe putem tehnoloških inovacija postaje pristupačnija za oko 45 miliona ljudi na svetu koji su potpuno slepi ili slabovidi. Globalne kompanije, kako bi učinile svoju robu dostupnijom slepim i slabovidim potrošačima, pored upotrebe Brajevog pisma na ambalaži, koriste i uzdignute QR kodove, taktilne simbole, ali i novu NaviLens tehnologiju.
U većini zemalja sveta proizvođačima robe široke potrošnje prepuštena je odluka o tome na koji način će brinuti o potrošačima sa oštećenim vidom. Svetska zdravstvena organizacija procenjuje da postoji oko 45 miliona ljudi koji su potpuno slepi ili slabovidi, što znači da će milioni ljudi kupovati proizvode „na dodir“. Time im je uskraćen izbor koji je dostupan većini potrošača što bi ambalaža za slepe i slabovide osobe značajno promenila.
PROČITAJTE JOŠ: U Srbiji prilagođavanje ambalaže slepim i slabovidim osobama zavisi od volje proizvođača
Međutim, proizvođači su pronalazili različite načine da svoju robu učine dostupnijom – od stavljanja Brajevog pisma na ambalažu, QR kodova, taktilnih simbola, do optičkog pametnog koda. Kada je reč o našoj zemlji, Brajeva azbuka obavezna je na kutijama lekova kako bi slepe i slabovide osobe mogle pravilno da koriste terapiju, ali nije obavezna na potrošačkoj ambalaži.
Postoje oprečna mišljenja kada je u pitanju Brajevo pismo na ambalaži, s obzirom na to da lako može doći do greške u postavljanju tačaka, a isto tako može doći i do grebanja ambalaže ili odlepljivanja nalepnica. Problem je i to što veliki broj slepih i slabovidih ljudi ne zna da pročita Brajevu azbuku, ali se i dalje smatra da je ona od pomoći jer se može saznati dovoljno informacija o proizvodu koji se kupuje.
U našoj zemlji, Brajeva azbuka obavezna je na kutijama lekova kako bi slepe i slabovide osobe mogle pravilno da koriste terapiju, ali nije obavezna na potrošačkoj ambalaži.
Inovacije globalnih kompanija
Sada već davne 1997. godine francuska kozmetička kompanija L’Occitane počela je da stavlja Brajevo pismo na svoja pakovanja, dok danas preko 70% njihovih proizvoda podržava pomenutu azbuku. Drugi primer je kompanija Palladio group, specijalizovana za dizajn i proizvodnju specijalnih lepljivih etiketa, koja je svoj doprinos dala time što je razvila samolepljive etikete sa utisnutim Brajevim slovima.
Dobro poznata kompanija Procter & Gamble otišla je korak dalje pa je sa Brajeve azbuke prešla na simbole. Linija šampona Herbal Essences sada, pri dnu boce, ima uzdignute crtice, dok istoimena linija regeneratora za kosu ima uzdignute krugove.
Kako bi pomogla osobama sa oštećinim vidom pri identifikaciji vrste proizvoda koje koriste, kozmetička kuća Victorialand Beauty, sa sedištem u SAD-u kreirala je CyRUS sistem uzdignutih univerzalnih taktilnih simbola postavljenih na ambalaži. Tako, na primer, noćna krema na poklopcu sadrži simbol polumeseca, a krema za hidrataciju kože simbol talasa. Takođe, uveli su i uzdignute QR kodove čijim se skeniranjem otvara audio poruka koja sadrži opis proizvoda, ključne sastojke, uputstvo za upotrebu i opciju za odlazak na web sajt.
Aplikacije NaviLens i NaviLens Go potrošačima omogućuju da sa najviše 12 metara udaljenosti lociraju proizvod na polici.
NaviLens tehnologija
Koristeći prednosti novih tehnologija, američka kompanija Kellogg predstavila je NaviLens tehnologiju koja će se koristiti na pakovanjima nekoliko njihovih proizvoda- Corn Flakes, Special K, Rice Krispies i Crispix. Ideja je da se sa prednje i bočne strane kutija pomenutih žitarica nađe optički pametni kod putem kog će slepi i slabovidi kupci moći prvenstveno da lociraju kutije, a zatim i da čuju detalje o istoj.
– Kod će se sastojati od šarenih kvadrata visokog kontrasta na crnoj pozadini, dok će putem aplikacije NaviLens i NaviLens Go potrošači moći sa najviše 12 metara udaljenosti da lociraju proizvod. Skeniranjem optičkog pametnog koda čuće njegovo ime, veličinu, nutritivne vrednosti, a sve će to biti moguće na 36 jezika – saopšteno je iz kompanije.
Takođe, pored ambalaže za žitarice, Kellogg se obavezao da ugradi NaviLens kodove u sve korporativne objekte u Sjadinjenim Američkim Državama do kraja 2023. godine, kako bi ih učinio dostupnijim i lakšim za navigaciju za slepe i slabovide zaposlene.
Važnost inkluzivnosti
Pored navedenih primera, neke prodavnice sklapaju ugovore sa vizuelnim tumačima, što znači da, kada slepa ili slabovida osoba uđe u prodavnicu, povezuje se sa agentom koji je vodi po radnji, a da nije fizički prisutan.
To su, upravo, sve načini kojima se dokazuje inkluzivnost, koja treba da bude važan aspekt jednog brenda. Veća pristupačnost proizvodima izdvaja brend od konkurencije, daje prioritet velikom broju slepih i slabovidih potrošača, ispunjava zahteve tržišta i pokazuje posvećenost trgovaca.
Naslovna fotografija: Pexel.com/Eren Li