back to top
Saturday, Decembar 7, 2024

Ukratko, panel 1: Šta možemo a šta činimo za životnu sredinu? – Ambipak konferencija 2023

Ambalaža

Ambipak konferencija 2023: “Ambalaža 5.0 – Inspiracija. INOVACIJA. Održivost.” bila je prilika da učesnici prvog panela  predstave nastojanja svojih kompanija u zaštiti životne sredine i razgovaraju o tome šta svi mi možemo još da učinimo da naše okruženje bude čistije i uređenije, barem što se tiče industrije ambalaže i ambalažnog otpada.

U razgovoru u okviru panela “Šta sve možemo a šta činimo za životnu sredinu?” učestvovali su, Ivana Pavlović, menadžer operacija, Sekopak i Bojana Perić, generalna direktorka, Ekostar paka i Nikola Marinković, direktor razvoja, Smurfit Kappa Avala Ada, dok je panel moderirala Kristina Cvejanov, ispred ekspertske mreže Green Loop.

Foto: Ambipak magazin/Goran Zlatković

Uređenje i zaštita životne sredine napokon su postali istaknuta tema i u Srbiji što nameće potrebu svima nama – privrednim subjektima, građanima, i naravno, institucijama da se istom više pozabavimo. Treća Ambipak konferencija 2023, održana početkom oktobra u Privrednoj komori Srbije,  upravo je bila posvećena tome kako upravljati ambalažom i na koje načine možemo smanjiti količinu ambalažnog otpada koja svoj životni ciklus završi na našim ulicama, šumama, rekama uključujući i one na deponijama. Kao što je Kristina Cvejanov, moderatoka panela u uvodom delu istakla, „sada se već svi u Srbiji slažemo da je očuvanje životne sredine prioritetno“ a njeni sagovornici se nadovezali predstavljajući iskustva i preporuke svojih kompanija.

Ivana Pavlović, Sekopak Foto: Ambipak magazin/Goran Zlatković

Govoreći o ulozi i rezultatima kompanije Sekopak da smanji količinu ambalažnog otpada u Republici Srbiji, Ivana Pavlović, direktorka operacija podsetila je da je Sekopak vodeći operater sistema za upravljanje ambalažnim otpadom u Srbiji, sa iskustvom od 17 godina i da usko sarađuje sa industrijom i relevantnim organizacijama i institucijama na razvoju i implementaciji održivih rešenja za upravljanje ambalažnim otpadom. Ivana je s ponosom iznela podatak da je Sekopak kao pionir započeo saradnju sa javno-komunalnim preduzećima, sa kojima već 13 godina uspešno sarađuje a isto toliko godina drži vodeću poziciju kao operater sistema ambalažnog otpada u Republici Srbiji.

„Sekopak „drži“ 45% industrije koja je u obavezi da poštuje principe produžene odgovornosti proizvođača, dok je i ovaj drugi deo industrije koji do sada nije u obavezi POP-a, treba da se uključi u zajednički pravac zbrinjavanja ambalažnog otpada“, rekla je Pavlović u okviru prvog panela treće Ambipak konferencije.
Ona je takođe naglasila važnost komunikacije svih činilaca u lancu zbrinjavanja ambalažnog otpada, pozivajući predstavnike svih industrija da se, pored industrije pića, uključe, kao i lokalne samouprave na tešnju i intenzivniju saradnju, ali i pozvala na uvođenje kriterijuma za rad operatera sistema i uvođenje ciljeva za lokalne samouprave, kao i da svi u lancu treba da preuzmu i odgovornost, računajući i građane.

KOMPLETAN PANEL MOŽETE POGLEDATI NA YOUTUBE KANALU AMBIPAK MAGAZIN. ( Direktan link ka panelu 1 je u opisu)

Direktor razvoja Smurfit Kappa Avala Ade, Nikola Marinković izneo je primer globalnog proizvođača ambalaže od papira i kartona,  Smurfit Kappe, rekavši da se u ovoj kompaniji od 2005. godine meri emisija CO2 koja je smanjena za 44% od tada, dok je od 2011. godine za 24% smanjena količina njihove ambalaže koja završi na deponiji a svi materijali koje koriste u proizvodnji ambalaže su kontrolisani i FSC sertifikovani. On je ovom prilikom pomenuo i upravo završeno i aktivirano postrojenje za preradu otpadnih voda u okviru dveju fabrika u Beogradu (Avala Ada i Fabrika hartije Beograd,  sada deo grupacije Smurfit Kappa), u koje su uložena sopstvena sredstva Smurfit Kappe.

Nikola Marinković, Smurfit Kappa Foto: Ambipak magazin/Goran Zlatković

„Ovo je dovelo do toga da se u Dunav vraća čistija voda nego što se uzima za rad fabrike, a optimizacijom proizvodnje, došlo je do 2,1% smanjenja upotrebe vode u proizvodnim procesima Smurfit Kappe, što je u kontekstu industrije veliki rezultat“, rekao je on.

Nikola je u nastavku razgovora naglasio da su svi u grupaciji posvećeni razvoju održivih rešenja za pakovanje rekavši i: „Koristimo reciklirane materijale kad god je to moguće i investiramo u nove tehnologije za smanjenje naše potrošnje energije i vode. Takođe, nudimo niz usluga koje pomažu našim kupcima da smanje svoj ekološki otisak, kao što su optimizacija dizajna pakovanja i rešenja za upravljanje otpadom.“

On je takođe rekao da je jedan od najvećih izazova promena ponašanja potrošača. „Potrošači često biraju pakovanje na osnovu pogodnosti i cene, a ne održivosti. Moramo da edukujemo potrošače o važnosti održive ambalaže i da učinimo održive opcije pakovanja dostupnijim i pristupačnijim.“, zaključio je Nikola Marinković.

Bojana Perić, Ekostar pak Foto: Ambipak magazin/Goran Zlatković

Bojana Perić, generalna direktorka Ekostar paka, operatera sistema za upravljanje ambalažnim otpadom  iznela je podatak da je preko 830 od ukupno 1918 obveznika produžene odgovornosti proizvođača svoju obavezu prenelo na Ekostar pak, ističući lidersku poziciju po broju kompanija čiji ambalažni otpad zbrinjavaju.

 „Za 13 godina postojanja sistema produžene odgovornosti proizvođača u Republici Srbiji, Ekostar pak je 721.000 tona ambalažnog otpada skrenuo sa puta ka deponijama“ – rekla je Perić, dodajući da je njihov prioritet da se što više ambalaže reciklira.

Bojana Perić je tokom svog učešća na panelu, objasnila da Ekostar pak redovno upućuje pozive javno-komunalnim preduzećima za saradnju, naglasivši da sa svima kreiraju tailor made rešenje, prilagođeno svakoj lokalnoj samoupravi, kao i da je potrebno podizati ekološku svest društva ali i što više prilagođavati samu ambalažu principima cirkularnosti.

Organizovano prikupljane ambalažnog otpada bi napravilo (pozitivnu) razliku, smatra Bojana Perić, ali i bolja regulativa usmerena na saradnju javno-komunalnih preduzeća i operatera sistema.

Sa nadom da će na sledećoj konferenciji pričati o novim i još boljim rezultatima, zaključen je prvi panel.

Kristina Cvejanov, Foto: Ambipak magazin/Goran Zlatković

Konferenciju „Ambalaža 5.0  – Inspiracija. INOVACIJA. Održivost“ podržale su kompanije Knjaz Miloš, Smufrfit Kappa Avala Ada, Sekopak, kao Generalni partneri, zatim Alijansa za cirkularna pakovanja, TOMRA i Ekostar pak kao Partneri a Sponzori su bili Palladio East, Coca-Cola HBC Srbija, PwC Srbija i Grand kafa – prijatelj konferencije.


Najnoviji članci