back to top
Thursday, Oktobar 10, 2024

Digitalni trendovi posle Covida 19

Ambalaža

Piše: Doc. dr Bojana Ostojić, profesorka na Fakultetu za projektni i inovacioni menadžment PMC

Covid 19 je uneo brojne promene u naše poslovanje, a jedna od osnovnih je ubrzana digitalizacija. Morali smo za vreme pandemije brzo da se navikamo na promene, a nakon nje nam ostaje da se maksimalno usavršavamo na polju digitalizacije.

Da bi sve ovo mogli da postignu, poslovni ljudi i marketari moraju da prate sve aktuelnosti na tržištu i da uvek znaju koji su trendovi u internet oglašavanju naročito u ovom kriznom periodu čije ćemo posledice tek da osetimo. Zaključak je da će internet mreža, biti glavna baza i za prodaju i za oglašavanje. U nastavku su najnoviji trendovi u digitalnom marketingu posle Covid-a 19.

Optimizacija za glasovno i vizuelno pretraživanje

U današnje vreme čulna pretraga uzima sve više maha, a predviđa se dalji rast i u idućoj godini. Sve više ljudi, pogotovo mlađe generacije, pretražuju internet glasovnim putem ili pomoću kamere i slika. Dnevno se putem Google-a izvrši 3,5 milijardi pretraživanja od čega je jedna trećina glasovnim putem. Predviđa se da će u narednoj godini biti 50% glasovnih pretraživanja.

Koja je razlika između klasičnog pretraživanja pomoću polja za unos teksta i glasovnog pretraživanja?
Dok se preko klasičnog pretraživanja koriste posebne reči ili skup reči, korisnik će kod glasovnog pretraživanja koristiti čitave rečenice. Istraživanja pokazuju da se ljudi prema glasovnim pretraživačima odnose kao prema osobama i govore im “molim te”, “hvala” i “oprosti”.

Optimizacijom fotografija i teksta na svom webu možete poboljšati rang svoje firme za glasovna i vizualna pretraživanja, a nećete potrošiti puno novca.

Video je ove godine top, a ostaće i u narednoj.

Popularnost videa i dalje raste

Video je ove godine top, a ostat će i u narednoj. Zato ga treba shvatiti ozbiljno i ubaciti ga u svoje poslovanje. Video blogovi, tzv. vlogovi i snimanje uživo, popularniji su nego ikada. U njima se direktno obraćate klijentima i ostvarujete prisniji odnos sa njima, što je vrlo važno ako želite uspostaviti dobar odnos sa svojim kupcima. Tako kupci dobijaju na uvid što se događa “iza kulisa” vaše firme.

Najpoznatiji alati koji služe za to su YouTube Live, Instagram Live i Facebook Live. Live video prenosi gledaniji su tri puta duže od unapred snimljenih videa i mogu proizvesti šest puta više interakcija. Zašto je to tako? Zato što ljudi (vaši kupci) smatraju da im se tako donosi autentičniji sadržaj i da ostvaruju “human touch” s vašom firmom i marketinškim kampanjama.

Personalizovana i interaktivna e-pošta

E-mail još nije nestao iako je primećena stagnacija ovog područja. Kako bi to izbegli, krajnje vreme je da prestanete slati dosadne tekstualne newslettere koji se nikome ne daju čitati. Trenutno je “in” da tvoj newsletter izgleda kao web stranica, da ima CTA dugmad na koje korisnici mogu kliknuti. Što je mail lepše dizajniran, veća je i verovatnoća  da će ostvariti interakciju.

Kako bi i sledeće godine bili uspešni u e-mail kampanjama i newsletterima preporučujemo više interaktivnog sadržaja u obliku kvizova, anketa, pitanja i odgovora. Istraživanja pokazuju da personalizirane e-poruke povećavaju click-through stopu za 14%.

Važnost mikro-trenutaka

Prvo da definišemomo mikro-trenutak. To je onaj trenutak kada korisnik uzme mobilni u ruke da pronađe na internetu šta ga zanima. Bilo da želi nešto saznati, negde otići, nešto raditi ili nešto kupiti. Na primer, gde u blizini može pojesti ili na koji način rešiti određeni problem. Tu nastupate vi, gde ćete im ponuditi rešenje i odgovor koji traže. To znači da morate u tom trenutku biti prisutni, korisni i brzi.

Navodno trećina osoba kupi proizvod koji nisu planirali kupiti, samo zato što su dobili prave informacije u trenutku kad su mu bile potrebne – u mikro-trenutku.

Kako izvući najbolje od mikro trenutaka? Ključ uspjeha je zadovoljavanje vaših korisnika i njihovih potreba. Potreba za uključivanjem mikro trenutaka u svoje marketinške strategije važna je kako bi postigli veći doseg organskim putem.

Evo nekoliko načina kako zablistati uz mikro trenutke:

razumeti svoje korisnike;
osigurati relevantan sadržaj;
učiniti kupovinu jednostavnom

Uloga priča i strah od propuštanja istih

Priče su najpopularniji sadržaj na Instagramu. Omogućavaju vam deljenje autentičnog sadržaja i povezivanje s potencijalnim klijentima. Činjenica da priče ostaju vidljive svega 24 sata, idealna je da okrenete  to u vašu korist. Zato, zbog straha da ne propuste tvoj podeljeni sadržaj, korisnici su prisiljeni barem jednom u 24 sata proveriti šta ste objavili.

Korišćenjem story-a:

povećavate svest o svome brendu;
bićete u neprestanoj interakciji sa pratiocima;
povećaćete promet na svojojoj web stranici

Social media shopping

Prodajom putem društvenih mreža, kao npr. putem Instagrama, olakšava se prodaja klijentima. Tako ne moraju napuštati društvene mreže i odlaziti na vašu web stranicu, nego mogu kupiti direktno na Instagramu.

Instagram i Facebook uveli su u svoje platforme postove s kojih se može kupovati i stranice za kupovinu. Ova integracija društvenih mreža i e-trgovine bit će jedan je od najvećih trendova narednih godina.

I dok se neki ljudi nikada neće prikloniti online kupovini  jer vole pre kupovine isprobati i opipati proizvod, postoje i oni drugi – koji nemaju vremena i živaca ići u šoping i razgledati, niti komunicirati s osobljem. Postoje i različite firme – neke imaju samo “prave” prodavnice, neke omogućavaju i internet kupovinu, dok pojedine prodaju svoje proizvode i usluge isključivo putem neke društvene mreže.

Šta je vama potrebno, zavisi od firme u kojoj radite, business modelu i o tome ko su vaši kupci. Ali uvereni smo u to da kupovina na društvenim mrežama može povećati doseg i lojalnost vaših kupaca.

AR / VR integracija

91% kupaca želi videti interaktivniji sadržaj na mreži. U 2020. godini content marketing će marketing preusmeriti težište kako bi publici pružio više onoga što žele, kao što je npr. AR (proširena stvarnosti ili VR (virtualna stvarnost).

AR već koriste mnoge kompanije  kao što je IKEA. Njihova aplikacija IKEA Place omogućuje kupcima da isprobaju kako nameštaj izgleda u njihovom domu pre nego što ga kupe.

Kod nas se ovi pojmovi još uvek najčešće vežu uz igrice.

Obraćanje generaciji Z

I naredne, kao i ove godine, dio generacije Z postaje punoletno pa ulaze u potrošačku skupinu i postaju radna snaga. Neki izvori tvrde da će generacija Z činiti 40% svih potrošača u 2020. godini. Svaka se generacija razlikuje, zato za svaku od njih treba imati drugačiji marketinški pristup.

Koje su to vrednosti važne generaciji Z? Autentičnost – treba izbegavati previše promotivne pristupe u oglašavanju te biti što jednostavniji i transparentniji. Savetujemo da poštujete njihovu privatnost  jer to im je jako bitno. 88% generacije Z kaže da im je zaštita njihove privatnosti vrlo važna. Generacija su koja ne poznaje život pre interneta i odrastali su svesni o cyber sigurnosti i opasnostima na mreži. Žele da vide nešto drugačije i zanimljivije kada su u pitanju videi i fotografije na mreži. Za razliku od milenijalaca čija je pažnja trajala 12 sekundi, da uhvatite njihovu pažnju imate tek osam sekundi. Potrudite se da budete drugačiji i iskočite iz mase. Generacija Z takođe ceni humor. Čudan humor i apsurdizam. Duhovite i pametne šale njima nisu zanimljive.

Pročitajte još: Ulažite u svoj Linkedin profil

Porast potražnje za mikro-influencerima

U poslednje vreme sve se češće može čuti izraz mikro-influencer. Odnosi se na influensere (osobe koje imaju puno pratilaca na društvenim mrežama) koji su dovoljno popularni i uticajni, ali nisu pretrpani sponzorskim ponudama. Na taj se način mogu više posvetiti svojim pratiocima i ostvariti veću stopu angažmana.

Istraživanje pokazuje da influenseri s oko 30.000 pratilaca imaju 60% veću angažovanost  te su 6.7 puta isplativiji.

2020. godina bila je vrlo konkurentna u svetu digitalnog marketinga, a rukavi moraju ostati zasukani i u sledećoj godini.  Posledice Covida će se tek u 2021.godini u potpunosti osetiti.



Doc dr Bojana Ostojić je profesorka marketinga i digitalnog marketinga na Fakultetu za projektni i inovacioni menadžment PMC. Bojana Ostojić je doktorirala na Fakultetu za menadžment, ekonomiju i finansije u Beogradu u okviru Privredne akademije. Zvanje docenta stekla je 2017. godine a pre toga se skoro dvadeset godina bavila novinarstvom. Učestvovala je na međunarodnim interdisciplinarnim simpozijumima iz oblasti ekonomije, medija i kulture i objavila je više radova iz ovih oblasti. Radila je u poznatim novinskim kućama, gde je mogla svoje stečeno teorijsko znanje praktično da primeni i dodatno se usavrši. Sebe smatra srećnom i privilegovanom osobom, jer radi posao koji iznad svega voli i koji je ispunjava.

Njen životni moto je oslikan u Konfučijevim rečima: „Odaberi posao koji voliš i nećeš morati da radiš nijedan dan u svom životu“.

Naslovna fotografija: Bojana Ostojić/privatna arhiva

Najnoviji članci